Takeaway

Fitmeal Bloggen

17.10.2016

Fordelen ved at spise takeaway

Blogindlæg af Julie Retbøll Eriksson, som er sundhedsblogger hos Fitmeal Takeaway. Julie står bag Glad Livsstil: www.gladlivsstil.dk

Du synes måske, det lyder mærkeligt, at der skulle være fordele ved at spise takeaway, men der er faktisk flere fordele.

Takeaway-mad har i mange år haft et dårligt rygte; i hvert fald hvis du ønsker at leve sundt, men sådan behøver det ikke at være. I mange år bestod takeaway-mad primært af pizza og burgere, men der er heldigvis kommet mange andre sundere takeaway-spisesteder, og det har medført en masse fordele ved at vælge den hurtige nemme løsning.

Takeaway-mad er mad du køber ude og spiser hjemme, mad som du enten selv henter eller får bragt ud, det kan være mad fra pizzaria, salatbar, sandwichbar eller andre takeaway-spisesteder. Det afgørende for takeaway er, at du køber det ét sted og spiser det et andet sted.

For mange klinger det måske af dårlig samvittighed, fordi det netop i mange år har haft et dårligt rygte at spise takeaway-mad, men sådan er det heldigvis ikke længere.

Takeaway-mad skal ses som et supplement i en travl hverdag ligesom med alt andet inden for sundhed. Det handler ikke om enten eller, men om at finde en livsstil og en balance i ens hverdag. Jeg anbefaler dig ikke nødvendigvis at spise takeaway-mad hver dag, men der er masser af fordele ved at gøre det engang imellem. Derfor vil jeg her give dig 3 fordele ved at vælge takeaway.

3 fordele ved at vælge takeaway mad

Tidsbesparende

Meget ofte hører jeg, at den største udfordring ved at leve sundt er, at det tager lang tid at lave sund mad. Tiden til at sætte sig ind i nye spisevaner, den nye måde at handle ind på, for ikke at nævne den tid og energi du skal bruge på at kaste dig ud i helt nye retter. Det kræver meget tid og energi, og derfor virker det uoverskueligt for mange at begynde at spise sundt - det er nemmere at fortsætte i de gamle indgroede vaner.

Heldigvis behøver det ikke at være sådan. Du kan bruge nogle helt konkrete tips, hvor du laver små ændringer ad gangen, når du vil begynde at spise sundere. Det bliver meget ofte uoverskueligt, når du vil ændre alle dårlige vaner på én gang. I stedet vil jeg anbefale dig at tage små skridt i en sundere retning.

Du kan starte med at gå efter fuldkorn, når du køber brød, ris og pasta.

Køb nogle snackgrøntsager som gulerødder og peberfrugt, så du altid har nogle nemme grøntsager du kan snacke. Det skal gøres nemt og overskueligt, indtil du får nye sunde indgroede vaner.

Du kan finde Julies sunde nemme opskrifter på aftensmad lige her: http://www.gladlivsstil.dk/category/glad-mad/

De dage hvor du virkelig har travlt og ikke kan nå at lave mad, eller hvor du har lyst til noget andet mad, så er takeaway fantastisk. Normalt ville du vælge at købe en pizza, men nu har du heldigvis fået mulighed for at vælge sunde, lækre måltider, som du kan bestille på 2 minutter og få leveret hjem til dig. Du sparer tid på at planlægge, handle og lave maden, men helt uden at gå på kompromis med at spise sundt.

Mere livskvalitet

Du slipper for nogle af de kedelige pligter som oprydning og opvask, og du kan i stedet bruge tiden på at gå en tur, træne eller lege med dine børn. Brug i stedet tiden på noget som giver dig energi, glæde og livskvalitet, hvor du normalt skulle vaske op, så har du nu frigivet noget tid til det, som du virkelig godt kan lide at lave.

Det kan være en fantastisk prioritet i en ellers travl hverdag og uden du skal have dårlig samvittighed, fordi du nu kan bestille sund mad.

Spiser varieret

Jeg oplever, at mange laver mad på rutinen, og det vil sige, at det ofte bliver de samme fem retter, der bliver lavet. Derfor vil du kunne spise mere varieret, når du køber takeaway-mad og heldigvis med masser af sunde muligheder.

Når du vil leve sundt, så er det vigtigt at variere det, du spiser, så du får flest mulige forskellige vitaminer og mineraler. Når du varierer dine madvaner og spiser grøntsager i forskellige farver, så sikrer du, at du får mange forskellige vitaminer.

Du kan inddele grøntsager i farver. De forskellige farvegrupper indeholder overordnet set de samme vitaminer, så hvis du sørger for at spise mange forskellige farver, så bliver du godt dækket ind. Sund takeaway-mad hjælper dig med at spise varieret, da du hos Fitmeal finder mange forskellige kategorier med mange forskellige retter og på den måde bliver det nemt at spise varieret.

Du kan læse om kategorierne her: Fitmeals kategorier.

Der er altså mange fordele ved at købe sund takeaway-mad engang i mellem. Fitmeal gør det nemt og overskueligt at vælge sunde retter, og så kan du nemt danne dig et overblik over diverse livsstile som rawfood, stenalderkost og mange flere og bestille mad ud fra den livsstil, du lever efter eller har lyst til at prøve.



28.06.2016

Spot på superfood - chia

Blogindlæg af Julie Retbøll Eriksson, som er sundhedsblogger hos Fitmeal Takeaway. Julie står bag Glad Livsstil: www.gladlivsstil.dk

Du kender måske chiafrøene fra supermarkedet, og du har måske undret dig over det lille frøs omtalte superevner. Det er et lille frø og ligner umiddelbart ikke noget, der kan gavne din sundhed synderligt. Tag dog ikke fejl af det lille frø; det gemmer på en masse sundhed.

Hvad er chia, og hvor kommer der fra?

Chia er et frø, som stammer fra Syd- og Mellemamerika, som superfood antyder, er det et lille superfrø, der er specielt kendt for dens indhold af vigtige næringsstoffer. I Danmark er der de senere år kommet meget fokus på det lille sunde frø, men frøet blev genopdaget tilbage i 90erne. På grund af det store fokus på chiafrø er de blevet mere og mere tilgængelige i Danmark, og du kan nu få de fantastiske frø i stort set alle supermarkeder.

Chiafrø smager i sig selv ikke af særlig meget, men frøet suger væske, og derfor opstår der mange muligheder med det lille frø. Læs med og bliv klogere på hvordan du kan spise de små frø.

Hvad betyder superfood?

Superfood er fødevarer med et højt indhold af næringsstoffer, som er vigtige for din krops sundhed.

Du finder superfood i forskellige fødevarer, både inden for frugt, grøntsager og frø som for eksempel chiafrø og hampefrø.

Superfood lyder tiltalende, og det kan også være godt at integrere i dine madvaner, men mere er ikke nødvendigvis bedre. Det er stadig vigtigt, at du spiser varieret, så du sikrer dig en bred vifte af forskellige næringsstoffer i din kost, og det gør du bedst ved at spise varieret - også når det gælder superfood.

Det kan være svært at vurdere, hvad sundhed er, og for de fleste er det individuelt, men vi ved, at kroppen har brug for forskellige næringsstoffer for at være velfungerende, og her kan superfood være et godt supplement.

Hvorfor er chia sundt?

Som tidligere skrevet er chiafrø rig på en masse vigtige næringsstoffer.

Vi ved, at de indeholder store mængder kostfibre, som er vigtige for fordøjelsen. Desuden er frøet kendt for det høje indhold af både kalk og protein og er derfor særligt velegnet til en vegansk livsstil, men det er også velegnet til dig, som blot ønsker at variere dit indtag af sunde næringsstoffer.

Frøet gemmer også på omega 3 fedtsyrer, som blandt andet er vigtig for hjernens funktion, og det er et fedtstof, du kan have svært ved at få tilstrækkeligt med – blandt andet derfor er chia et populært frø.

Du skal altså ikke lade dig snyde af udseendet på det lille frø, det gemmer på en masse sundhed, som gavner din krops sundhed.

Alt i alt er chiafrøene super sunde og er fantastiske i en ellers varieret kost. Hvis ikke du kender til frøet, så kan det være svært at anvende dem i din dagligdag, og derfor vil jeg give dig nogle forslag til, hvad du kan bruge frøene til, og hvor du kan købe dem.

Hvordan kan jeg bruge chia?

Du kan bruge de små frø på mange måder; de er særlig kendte i en grødvariant. Chia har en evne til at suge væske, og derfor er de velegnet til at lave chiagrød. Du lægger frøene i blod i vand eller mandelmælk og lader dem suge i ca. 15 min. Så får de en grødet konsistens, som du kan spise med din yndlingstopping. Vil du have en opskrift på chiagrød, så får du en gratis opskrift lige her: www.gladlivsstil.dk/chiafroe-sund-laekker-morgenmad

Du kan også bruge det til bagning, i dine smoothies eller andet for at øge næringsværdien og proteinindholdet.

Du kan bruge frøene i mange forskellige retter; du skal blot være opmærksom på at frøene i sig selv ikke smager af særlig meget, og du skal derfor tilsætte en smag, hvis chia er den bærende ingrediens.

Fitmeal ønsker at gøre det nemt for dig at træffe sunde valg, og derfor kan du gennem Fitmeal bestille retter med chia. Du kan f.eks. bestille chiagrød hos 42Raw hos Fitmeal og få leveret dette lige til døren: www.fitmeal.dk/42raw



11.05.2016

Hvad er sundhed?

Blogindlæg af Julie Retbøll Eriksson, som er sundhedsblogger hos Fitmeal Takeaway. Julie står bag Glad Livsstil: www.gladlivsstil.dk

Der findes lige så mange sundhedsdefinitioner, som der findes mennesker, og det er lige præcis det, som Fitmeal står for. Alle er individuelle og har forskellige behov - også når det gælder sundhed.

Sundhed er et vidt begreb og rummer mange forskellige elementer, alt fra sund mad og træning til mindfulness og positiv tænkning.

Hvis vi holder os til maden i forbindelse med sundhed, så findes der jo mange forskellige livsstile med hver deres overbevisning. Noget virker for dig, og noget andet virker for andre, du skal finde din egen vej, og måske er din vej, at der ikke er en masse regler, som du skal følge, eller måske trives du netop bedst under faste rammer. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, det handler om, hvad der fungerer bedst for dig i din hverdag.

For mig består en sund hverdag i at spise og drikke masser af grøntsager, spise gode proteinkilder fra fx fisk og grove kulhydrater fra fx rugbrød. Dét blandet med at jeg kan gå ud og spise kage med veninderne, hvis jeg har lyst til det eller have filmaften med chokolade. Jeg trives bedst, når der ikke er for mange regler, men blot sund fornuft - og ja, kage er for mig også sund fornuft, engang i mellem. Det virker for mig, måske det også virker for dig, måske ikke?

Det handler i bund og grund om, at du skal finde ud af, hvad der er sundhed for dig, og hvad der virker logisk for dig.

Hvad er sundhed - fakta

Alle er enige om, at vitaminer og mineraler er vigtigt for en sund og velfungerende krop. Vitaminer og mineraler får du fra blandt andet grøntsager, som er en fantastisk kilde til at opfylde disse behov, og hvor du også får fibre, som giver en god mæthed. Vitaminer og mineraler er vigtige for processer i kroppen og for at forebygge sygdomme - netop derfor er dit daglige indtag af grøntsager vigtigt. Det ved vi, og det er alle eksperter enige om.

Mange oplever at have svært ved at spise de anbefalede 600-1000 gram grøntsager og frugt. Derfor kan friskpresset juice med grøntsager være et fantastisk supplement, fordi du får en koncentreret mængde grøntsager i bare ét glas grøntsagsjuice. Du kan lave din egen juice derhjemme, få inspiration til opskrifter her. Du kan også bestille din juice via Fitmeal.dk, da flere af de tilknyttede restauranter og caféer tilbyder juice med masser af sundhed.

Hvad er sundhed - uenigheder

Der er mere diskussion om, hvorvidt kulhydrater er sundt, hvor meget protein vi skal spise for at få nok, og om mættet fedt er så skadeligt, som vi førhen har troet. Der findes mange eksperter på området, og stort set alle siger noget forskelligt ud fra nye undersøgelser, som viser sig at være modsigende.

Du skal derfor mærke efter og finde din egen vej. Hvordan har du det, når du spiser stivelse fra fx ris, pasta og brød, gør det en forskel at spise fuldkornsvarianter? Føler du dig bedre tilpas, når du spiser mere eller mindre kød, og hvad gør mættet og umættet fedt for din krop?

Måske er det ikke et spørgsmål om enten eller, men et spørgsmål om, hvor ofte og hvor meget.

Der er 3 makronæringsstoffer, som er meget omdiskuteret:

Kulhydrater får du primært fra brød, ris, kartofler og pasta. De findes oftest i almindelige udgaver og i en fuldkornsvariant. Du kan med fordel vælge udgaverne med fuldkorn for at få en bedre fordøjelse og længere mæthed.

Proteiner får du primært fra kød, fisk, æg og bælgfrugter. Der findes både animalske og vegetabilske kilder til protein, og protein er særligt kendt for at give en god mæthedsfornemmelse.

Fedt findes i forskellige udgaver, overordnet i en mættet og en umættet udgave. De mættede fedtkilder er kød, mælkeprodukter kokosolie osv, de er kendt ved at have en fast konsistens ved stuetemperatur. De umættede fedtkilder er primært fra nødder, kerner, olie og avokado.

Uanset hvad der er sundhed for dig, så kan du bestille det der passer til dig og din sundhedsopfattelse via Fitmeals kategorier.

Gluten og laktose

Lider du af glutenallergi og/eller er laktoseintolerant, så skal du selvfølgelig undgå produkter som fremprovokerer en allergisk reaktion, men for dig uden allergi behøver du ikke at undgå gluten og laktose. Du bliver ikke nødvendigvis mere sund ved at vælge fx glutenfrie erstatningsprodukter, og gluten i sig selv er ikke dårligt for dig, som godt kan tåle det.

Hvad er sundhed i en travl hverdag?

Sundhed kan være svært at gøre til en del af en travl hverdag, og derfor virker det nemmere at tage de hurtige usunde valg, men sådan behøver det ikke at være - det behøver ikke være besværligt at spise sundt.

Der er dage, hvor hele tidsplanen skrider, og du ikke kan nå at lave aftensmad, og så er det bare nemt at bestille pizza til hele familien, men de seneste år er der heldigvis kommet mange flere sunde muligheder. Desværre ikke ligeså udbredt som pizza endnu, og derfor kan det være, du skal nogle kilometer væk for at finde et sundt alternativ, men Fitmeal ønsker at imødekomme dine behov for hurtig, nem og sund aftensmad. Du kan du derfor bestille sund mad online og få leveret direkte til døren.

Hvis du har svært ved at gøre en sund livsstil til en del af din hverdag, så skal du huske at gøre det nemt og huske på at alt gør en forskel - også de små skridt.

Når du normalt ville have bestilt pizza fra den lokale pizza mand, men nu i stedet bestiller en lækker salat eller fuldkornssandwich - så gør det en forskel. Måske ikke det ene måltid, men det gør noget for, hvad du tænker om sundhed og dine egne evner, og det starter en positiv lavine, hvor det bliver nemmere og nemmere at træffe de sundere valg.

Sundhed er altså individuelt, du kan lade dig inspirere og sammensætte din egen livsstil - gør det, der giver mening, og så kan nemme valg også være de sunde valg.

Når du lever sundt, får du mere glæde og energi til at leve det liv du gerne vil og til at gøre de ting du gerne vil - det er et spørgsmål om balance, og kun du ved hvor balancen i en sund livsstil for dig findes.

Julie er Fitmeals sundhedsblogger og har skrevet indlægget om hvad sundhed er. Læs mere om Glad Livsstil her.



20.04.2016

Velkommen til Fitmeal Bloggen!

Vores mission er at gøre det nemmere for dig at leve sundt i en travl hverdag. Det gør vi ved at give dig bedre adgang og kendskab til den sundere takeaway i København og ved at sørge for, at du kan få det leveret lige til døren. Derudover har vi fokus på at informere og inspirere dig til at opretholde en sund livsstil.

Derfor har vi nu startet Fitmeal Bloggen, hvor vi løbende vil bringe indlæg fra diverse sundheds- og livsstilsbloggere om generel sundhed samt sunde tendenser, tips og tricks.

Rigtig god fornøjelse :)

De kærligste hilsner
Helena & Charlotte


LOGIN

KURV
Pris for menuer
0,00 DKK